© 2017 by Grand Staff Proudly created with Wix.com

The Fourth Industrial Revolution

February 1, 2016

 

 

בדיוני הפורום נתנו כותרת, הסברים ותחזיות לתופעה המתרחשת עלינו אך לא מומשגת ו/או מורגשת עדיין על ידי רובנו בגלל גודלה, עוצמתה וההשלכות הדרמטיות שלה על החיים האישיים והתעסוקתיים שלנו. המהפכה התעשייתית הרביעית.

 

"ההתפתחויות המהירות בגנטיקה, אינטליגנציה מלאכותית, רובוטיקה, ננו-טכנולוגיה, ביוטכנולוגיה ועוד, יובילו להתפתחות מהירה של מציאות שונה לחלוטין מכל מה שהכרנו בעבר. בעוד שהטכנולוגיה תאפשר התמודדות עם אתגרים רבים, המערכות החכמות יצרו מצב בו העובדים יצטרכו לפתח סט חדש של מיומנויות אישיות ובין אישיות, על מנת להישאר רלוונטיים במציאות המשתנה".

The Future of Jobs", World Economic Forum, 2016"

 

המהפכה התעשייתית הרביעית שונה במאפייניה מקודמותיה בגלל הקצב המהיר של השינוי. בעוד שבמהפיכות הקודמות השינויים התרחשו במשך עשורים וכך גם ההסתגלות של הארגונים לשינויים הללו, כיום הקצב של השינויים עומד על חודשים עד שנים ספורות.

 

במסגרת דיוני הפורום פורסמו מספר דוחות הדנים בשינויים והצרכים העולים מתוך המציאות הכלכלית החדשה, אחד מהם עוסק בהרחבה בנושא של שוק העבודה, משרות והמיומנויות הקריטיות לעובדים בשנים הקרובות.

 

על פי הדוח העוסק בעתיד העיסוקים בעולם העבודה, יותר מ 30% ממיומנויות הליבה אשר ידרשו מעובדים עד שנת 2020, אינן נחשבות מיומנויות קריטיות להצלחה בעבודה כיום!

יותר מכך, על פי הדוח בשנים הקרובות אנו נראה צמצום משמעותי בדרישה למיומנויות טכניות ועליה בדרישה למיומנויות בין אישיות.

 

המיומנויות נחלקות לאשכולות. האשכולות כוללים:

  1. מיומנויות לפתרון בעיות מורכבות

  2. מיומנויות ניהול משאבים: משאבים כלכליים, משאבי זמן וניהול המשאב האנושי.

  3. מיומנויות חברתיות:

  • יכולת לתיאום עם אחרים - התאמת התנהלות ותגובות להתנהלות האחר.

  • אינטליגנציה רגשית - מודעות להתנהגותם של אחרים והבנה באשר לגורמים להתנהגות זו.

  • משא ומתן – יכולת לאחד אנשים ולפתור מחלוקות.

  • יכולת שכנוע – יכולת לשכנע אחרים לשנות את עמדותיהם או התנהגותם.

  • אוריינטציה שירותית – מאמץ פעיל למצוא דרכים לסייע לאחרים.

  • הדרכה/הוראה  – היכולת ללמד מישהו לעשות משהו.

4. מיומנויות מערכתיות: קבלת החלטות ויכולת לניתוח מערכות.

5. מיומנויות טכניות: יכולת לתפעל, לתחזק ולתקן ציוד, תכנות, בקרת איכות, פיתוח ועיצוב טכנולוגיה וחווית משתמש, איתור וטיפול בבעיות טכניות.

 

כל המיומנויות החברתיות המוזכרות בדוח, מתחזקות, נלמדות, מתורגלות ומוטמעות באמצעות עבודה בסביבה ארגונית מגוונת. אגב, אין זה משנה ממש אם הגיוון מתבטא בגיל, מין (בארגונים המאופיינים בדומיננטיות של ג'נדר אחד, נשי או גברי), רקע אתני, תרבותי או דתי וכדומה.

 

המכנה המשותף הוא בעבודה עם אנשים בעלי מאפיינים, עמדות, תפיסות וציפיות השונים מאלה שלך ושל קבוצות ההשתייכות שלך. ברגע שארגונים ומנהלים מכירים בכך שהשונות הבין אישית קיימת בארגון שלהם ממילא (והיא קיימת, בוודאות), ומתחילים ללמוד איך לנהל אותה, מתחיל תהליך שדרוג המיומנויות הרלוונטיות.

 

כי הרי ברגע שאנחנו נמצאים מול מישהו שלא חושב כמונו, אין לנו אלא ללמוד להבין את הלך הרוח של עצמנו ושלו, לשאול את השאלות הנכונות, לנהל משא ומתן, לשכנע ולעתים לחפש באופן פעיל דרכים להקל על הצד השני. כל הנ"ל מרכיבים את היכולת לנהל קשרי עבודה אפקטיביים בסביבה ארגונית מגוונת. 

 

בהמשך לנאמר בדו"ח, גם נושא הגיוון ו/או ניהול השונות הבין אישית בארגונים, נחווה על ידי רבים כ..Nice to have. ובכן, זה פשוט לא נכון! זהו צעד הכרחי וחיוני לחלוטין על מנת לשמור על רלוונטיות של הארגון בעוד... 4 שנים (2020).

 

בהמלצות הדו"ח להתמודדות אפקטיבית עם אתגרי המיומנויות מופיע הסעיף הבא –

"Talent diversity—no more excuses"

נדמה לי שזה אומר הכול.

העתיד כבר כאן.

 

אירית

 

קישור לדוח המקורי ותקציר המנהלים

 

אירית

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square