© 2017 by Grand Staff Proudly created with Wix.com

הדרה ללא מודעות ופתרונות

April 1, 2016

 

 

 

האם אנחנו מדירים או לא מכילים מועמדים ועובדים שונים מאיתנו? כן!

ואנחנו עושים את זה בלי לדעת מזה..

 

סוגיית ניהול המגוון האנושי במקומות עבודה, בין אם מדובר בג'נדר, גיל, רקע תרבותי, דתי, אתני או מוגבלות הנו נושא סבוך וטעון בכל מיני רמות.

 

אבל בבסיס כל ה"רמות" נמצא עניין מהותי שמהווה מפתח מרכזי להבנת הבעיה ויצירת פתרונות: במציאות הארגונית העכשווית, מרבית הארגונים מתמודדים עם הצורך בניהול עובדים בעלי רמת שונות בין אישית גבוהה. אי לכך, ארגונים ומנהלים רבים עושים מאמצים ליצור סביבה מכילה ורותמת עבור מגוון רחב של עובדים. עם זאת, ולמרות המאמצים הכנים, במבחן התוצאה, רבים מהתהליכים הללו לא מצליחים. הביטויים לכך רבים, ביניהם חוסר מוטיבציה ומחויבות של העובדים, קושי לשמר עובדים מקבוצות מסוימות (צעירים, נשים בהייטק) ועוד. אחת הסיבות המרכזיות למורכבות זו  היא שמרבית תהליכי ההדרה של עובדים מרקעים מגוונים מתרחשים באופן לא מודע!

 

אין אנשים רבים אשר מתעוררים בבוקר ובפקק בדרך לעבודה אומרים לעצמם.. היום לא אנהל באופן יעיל את העובדים הצעירים בחברה (ה- Millennials). או... היום לא אתרשם ממועמד מהחברה הערבית ועוד.

להיפך! רוב המנהלים ואנשי משאבי האנוש מעוניינים בגיוון, חדשנות, יצירתיות וכל היתרונות הנוספים הגלומים בהכלת מגוון רחב של עובדים בארגון.

התהליכים הללו מתרחשים באופן אוטומטי, בלי שנהיה מודעים אליהם. מכאן כוחם, זו המורכבות הגדולה, ועם זה אנחנו צריכים להתמודד בכל פעם מחדש.

 

אסביר רגע..

כל אחד מאתנו, מנהל או ממיין מנוסה ופתוח ככל שיהיה, חי ב Mind של עצמו, כלומר על פי תפיסת המציאות, הערכים, הנורמות והציפיות שלו עצמו. אחד הבאגים שלנו הנו התפיסה שמה שאנחנו חושבים, מרגישים ומאמינים בו, זהה למה שחושבים, מרגישים ומצפים האנשים האחרים בסביבתנו.

זו תופעה פסיכולוגית מוכרת.

 

תופעה זו גורמת לכך שכאשר אנחנו פוגשים אנשים אשר מבינים, חושבים, מצפים וצריכים אחרת, אנחנו לא מודעים לכך.

אי הידיעה מובילה לשתי תוצאות מרכזיות:

1. פירוש מוטעה של הסיטואציה – לעתים, אנו טועים באופן אנו מבינים את ההתנהגות של האחר משום שמפרשים את הסיטואציה על פי הכללים הפנימיים שלנו, ולא מודעים לכך שהכללים הפנימיים של הצד השני שונים, לפחות בחלקם.

2. קושי בביסוס תקשורת ותהליכי ניהול אפקטיביים – אם אנו לא מודעים לכך שקיים פער בין האופן בו אנו מתקשרים ומנהלים, לבין הצרכים והציפיות של המועמדים והעובדים השונים מאתנו, לא נפעל ליצירת התאמות בתהליכים אלה לצרכים שלהם. התוצאה היא חוסר הבנה הדדית, עמימות, קשיים ברתימה וירידה באפקטיביות.

 

התופעה בולטת במיוחד במקרים בהם השונות הבין אישית לא נראית לעין. עם זאת, גם במקרים בהם השוני בולט, ו/או יש מודעות לקיום השוני והצורך בהתאמות ברור (כמו במקרים של אנשים עם מוגבלויות או מועמדים מרקע תרבותי שונה באופן מובהק), יש לנו קושי ליצור התאמות אשר יענו לצרכים האמתיים של אותם מועמדים ועובדים. הקושי נובע מאותו מקור – קשה לנו להבין מה הם צריכים כי מבחינתנו אין בעיה במצב הקיים.

 

מה עושים?

ראשית, מפתחים מודעות!

אבל, זה לא מספיק. הצעד הנוסף הוא רכישת כלים קונקרטיים לניהול השונות הבין אישית והפערים בין ה Mind שלנו לזה של האחר. תהליך זה כרוך ביכולת לזהות את המחשבות, הצרכים והאמונות שלנו, וללמוד דרכים לברר את המחשבות, הצרכים והאמונות של האחר.

למידה זו תאפשר מיפוי של הפערים במידה וקיימים. ברגע שהפערים ברורים, ניתן להגדיר טקטיקות תקשורת, רתימה וניהול אשר יובילו לצמצום הפערים, ויאפשרו הכלה אמתית של ה Mind שלנו ושל האחר. הכלה זו תוביל לשיפור התוצאות הארגוניות ומינוף של השונות לחדשנות, יצירתיות וצמיחה.

 

כדוגמא לכל מה שדיברתי עליו מצרפת לינק לכתבה מעניינת מאוד על מסרים ג'נדריאליים חבויים בחברות טכנולוגיות.

לינק

 

 

 

בהצלחה!

אירית

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square